Thursday, February 3, 2011

main-main cinta-zaman sekolah 6

 bukan dia..tapi dia yang ada di sisi....


fyra bersandar di kerusi...terasa sakit tengkuknya asyik tunduk..menghadap buku Matematik......hampir kesemua soalan di jawab..esok...PMR (penilaian menegah rendah) bermula....fyra risau, kalau-kalu dirinya tidak dapat perform dengan baik....namun..fikiran fyra terganggu...masih terbayang-bayang akan perbualannya dengan najib..sewaktu pulang dari sekolah sempena hari sukan tempoh hari......." fyra...aku dah kalah kan rumah sukan kau...jadi...semuanya selesai..." kata najib..."ape yang special nya kau menang....?" soal fyra..tidak faham tentang apa yang najib cuba sampaikan...."kau tak perlu paham....nie antara aku dengan yana....cuma aku nk minta tolong kau...tanyakan pada samada yana dah ready atau blom..." kata-kata najib yang penuh dngan teka teki dalam fikiran fyra............ "ahhh...ape-ape je la....malas nk ingat...cukup aku tahu..najib masih dengan aku..." fyra mengomel sendiri...menyedapkan hati...dia tidak mahu perkara remeh menggangu pembelajarannya...


" kring...kring......" telefon berbunyi.." ye..hello...sape cakap..?" soal fyra....." saya nie...hanz" suara hanz bergetar......fyra terasa hairan dengan keadaan hanz........"awak..knapa?" hanya sepatah-sepatah fyra bertanya..." saya...saya......." berat mulut hanz ingin bersuara....pada hari sukan tempoh hari..hanz hanya memerhati fyra dr jauh...dia tahu fyra tidak menyukainya..hanz iri hati..bila melihat fyra bersama najib dengan mesra...."ape dia...cakap je la...saya banyak homework nie..."  sergah fyra..setelah agak lama hanz berdiam dri..."betul ke awk suka pada najib?" soal hanz...." ape nie...suka hati saya la suka kat sapa pn...ape sbenarnya awk nak cakap nie......" fyra sedikit marah pada hanz...   " cam mana kalu saya kata...yang saya sukakan awk......." hanz menduga.... fyra menjadi rimas....dan terus meletakkan ganggang telefon....talian terputus......."iskk...merepek je hanz nie..." detik fyra....


"ok...masa tamat.........sila letakkan kertas jawapan di sebelah kanan anda......" masa menjawab sudah tamat..pengawas peperiksaan mengutip kertas...fyra menoleh ke sebelah kanan...tempat duduknya sebaris dengan najib..."baik...semua boleh keluar...." pengawas peperikasaan memberikan arahan.........."najib...kite balik sama ehhh...." fyra bersuara dengan riang......." sorry la fyra..aku ada hal la...kau balik la dlu...." najib terus berlalu pergi...fyra terdiam....." hye fyra..jom blik ngn sye..pasal malam td tue...saya mintak maaf ya...sye saje je nk mengusik awk"  hanz ntah dari mana muncul...terus mendekati fyra...dan mengajak pulang bersama....fyra hanya mengangguk..."yes..akhirnya..." bisik hati hanz....


dalam perjalanan ke perhentian bus yang tidak jauh dari kawasan skolah.....langkah fyra terhenti...." najib kata dia ader hal...." fyra bermonolog........" tgk elok je dia lepak dngan yana......" hatinya berkata sendiri.... jelas dimatanya...najib bergelak tawa dengan yana...fyra keliru..baru sekejap...najib tergesa-gesa untuk pulang seakan-akan ada hal yang sangat pnting... "hanz....kite lalu jalan lain la....lalu jalan nie..panas la...."...fyra menarik tangan hanz untuk berjalan kelaluan yang lain....hanz berbunga bercampur dengan terkejut akan tindakan fyra......sepanjang perjalanan itu....fyra asyik bercerita dan terus bercerita....menyembunyikan rasa sedih dan pilunya.....
 bersambung......................

1 comments:

Anonymous said...

apsaladanama pakwe aku lak ni? x ley blah la....padam2..hahahha

Post a Comment