Friday, August 12, 2011

main-main cinta-zaman sekolah 20

"negara ku....tanah tumpah nya darah ku......" semua murid dengan paksa rela menyanyikan lagu negara ku.....namun der juga yang berjiwa patriotik menyanyi dengan penuh semangat......shah memerhatikan fyra dari celahan pelajar2........ esok...bermula la 1 ramadhan....jadi bnyak aktiviti sekolah yng berusur islamic di adakan........dan kurang la aktiviti outdoor...pelajar semua mndengar ucapan dengan tekun....ada yang merasa lega...ada yang merungut bila aktiviti outdoor di kurang kan....masing2 berjalan menuju ke kelas....

"ko dah bayar pose dah fyra.." ika sambil membetulkan tudung yang sedari tadi seolah2 tudungnya dirasakan senget........"ermm..dah ok dah tudung tue...x yah usik2 lg......blom abis la byr pose...der tggal lg 3 hr....." fyra beriringan ika berjalan menuju ke makmal kemahiran hidup....

" fyra malm nie aku nk lepak rumah ko tau...." yana termengah-mengah ." ko nie berlari ke ape..."ika masih lagi membetulkan tudungnya.....
." korang la jalan lajuu sgt......." yana mengibas2 kn tudung...terasa peluh nya mengalir...." ko nk lepak rumah aku mlm nie  wat pe...???" fyra melabuhkan punggung nya di tepi kantin sekolah...makmal masih berkunci....memang kebiasaan pelajar akan berlegar2sementara menanti cikgu dtg...apatah lagi untuk mata pelajaran kemahiran hidup..

" aikk..cam x bagi je....x der la...angah wan ngn najib nk dtg rumah ko....minta ko ajar dorang math....so aku nk join skali la......" jelas yana....sambil tangan nya melambai pada kiru......" awl korang kat sini.....cikgu ade masyuarat la...die masuk lambat skit...." kiru menyampaikan info dengan gaya ala2 lembut....

" ko jgn lembut cam tue bleh x??" dengan tegas ika menegur...ade sedikit meluat bile melihat kiru yang ala2 chef wan bila bercakap..." hey ika....u shut up ok...cube cam fyra nie...die ok je...x kesah pn i cam ne...." sengaja kiru mengedikkan lagi intonasi nya...ika mengetip bibir menahan geram....

" pempuan sini ko...." shah sedikit menjerit memanggil fyra......" beb nape die paggil aku...?? fyra mengerutkan dahi...ika menjungkit bahu.."pempuan???" wajah fyra mulai mencuka.........fyra menghampiri shah...." ko nk pe? ingat aku x der name ke.....:?..." fyra menahan geram.....

"ape2 je la...malas aku nk layan ko.......nnt blik skolah..aku tggu ko kat keda corner tu.....k,...ko lambat... siap ko...." shah terus berlalu...fyra terpinga2...."ehhh sesuka suki je nk arah2kn orng.....boleh bla....x der makne err aku nk g jumpe ko...huh....." hati fyra merungut...rasa geram berbaur bengang bersarang d hati....

"ermmm...cukup la budget nie...nk bli kad raya....bg kat hanz....uhu....x sabar err...cepat la abis kelas..." fyra meletakkn rm 5.00 di celahan muka surat buku add math....

" uitt....ko dah siap ke keje smalam? soal yana sambil menggarukan kepalanya yg tidak gatal......." "ha...oowhh smalam err keje...aku...x siap lg....." fyra dengan tenag menjawab dan tersengih, ...."cikgu nk hr nie la...." yana mencebikkn bibirnya yg bewarna pink itu....ke arah cikgu rafidah..panitia matematik dan sains...." ape susah....copy je hikmi pnye...die cnfirm siap....." hikmi satu2 nya pengawas di kelas 4 sastera ikhtisas.....yng mnjadi tumpuan pelajar yang sgt "rajin menyiapkan homework" terutama untuk subjek add math dan account....

waktu sekolah dah tamat....fyra terus bergegas keluar dr kelas......."fyra...ko keja ape laju sgt nk balik tue....." teriak yana....." aku nk g singgah kedai jap..." fyra terus berlalu.........

"bnyak err kad...yg mane satu nk bg kat hanz....ermmm tp cam awl lah sgt....." fyra mencapai kad raya yang berbentuk bunga ros...".ermm...cute errr..."fyra membelek kad dan  memilih pen berdakwat cair bewarna hijau dan ungu.....

" ehem2...untuk sape tue..." fyra menoleh.....shah betul2 berada di belakang fyra....." ko wat pe kat sini huh??"

la...yang ko lak wat pe kat sini?"...soalan yang sama ditujukn pada fyra....fyra terus membayar dan keluar dr kedai........

" kan aku cakap...aku tggu ko kat kedai corner tu...yg ko der kat sini pehal??" shah bercakap dengan nada yang tegas..

." ehh suka aku la...ko nk ape?"
"ermm ko mmg x bleh cakap elok2 ehhh??" shah rasa tertekan dengan gelagat fyra....
" mmg aku x nk cakap elok2 ngn laki cam ko nie...., aku nak blik la....tepi skit....." sengaja fyra melanggar bahu shah  dan membiarkan shah sendiri.....shah mengetap bibir......
"huh...gedik..." bisik ht shah....

fyra menahan bus...dan terus berlalu....

mak....fyra dah balik....!!" rutin harian ..setiba di rumah...fyra terus masuk ke bilik...dan terus memasang radio kesayangan nya..lalu menulis di diari yang menjadi teman luahan hati....

dear diari....
esok...dah strt puasa......aku dah beli kad raya untuk hanz........
agak2 dia happy tak dengan kad nie......ermmm
tp aku masih tertanya dan x faham...kenapa mesti dia yang aku berkobar2 nk bg....
mungkinkah aku suka dia......ermmm....masih lg jd tanda tanya.....

lg stu dear diari....aku bengang betul ngn shah..sibuk je dia tu....aku x suka dia...walau dlm dunia nie cume tggal dia sorang je laki...aku ttp x suka dia.....
die sgt2 gedikkkkkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

aug2003 4.30 pm


fyra baring...melayan perasaan.......kringgg........." hello..nie fyra ke?.
" yup....hey badz ehhh.......ermmm.. nape dah lama awk x cari sya....sya ade bli sesuatu...nnt sye tnjuk kat awk ehh....."

"ok...nnt kite jumpe....kat padang bola la...cam biasa k...kol 6.?"
orite....tata" fyra meletakkn ganggang telefon dah terus berbaring d katil..dan terlelap..

"tata"...badz tersenyum....." ape agak err yg die nk tunjuk tue...untuk aku ke.....uhhh x sabar errr

3 comments:

Anonymous said...

X ske shah ke.. tp sy skee.. hehe.. rare.. x mcm laki lain gaya nye.. ni realiti ke fantasi ni kak?

Anonymous said...

Ye2 excited nk lanjut citer, tgk2 stop2 gak.. fengsannnnnn

Anonymous said...

Eeeeeee.. nyampah la lembap sgt ni

Post a Comment