Monday, January 31, 2011

main-main cinta-zaman sekolah 5

kau sebagai taruhan
"fyra...fyra....fyra...."sorak pasukan rumah kuning..."ahh..letih nye...tapi yana dah mendahului aku...."hati fyra bersuara....laju fyra berlari..tapi tidak dapat mengejar jejak yana...yang sememangnya dari dulu memegang gelaran olahragawati sekolah.....fyra jauh tertinggal dibelakang......fyra kecewa..namun begitu dia tahu akan keupayaan diri nya....yana menduduki tempat pertama..secara tidak langsung menyumbang mata untuk rumah sukan..."yana..tahniah...." ucap fyra...yana tersenyum.....

"hey..asal kau lari slow sangat...letih aku bersorak....."ijan menegur....sambil menghulurkan air pada fyra...fyra meneguk sepuas-puas nya..."tak boleh la ijan..aku dah tak boleh berlari cam dulu" fyra bersuara perlahan...kedengaran suaranya mengah...dan fyra terus mengurut-urut pergelangan kaki nya..."sejak kaki aku pernah cedera dlu...aku, tak berani sangat dah nk bersukan nie..."keluh fyra...fyra pernah mengalami kecederaan di kakinya akibat jatuh tangga..oleh kerana itu..fyra kini kurang bersukan........

fyra mendekati najib di bawah khemah...."najib kau masuk acara ape?" soal fyra..sambil mengibas-ngibaskan tempat duduk yang penuh dengan pasir dan rumput2..."jap lagi aku lari...lelaki kelas 2...kau sokong la aku...mesti aku lagi semangat...." najib dengan manis berkata-kata...membuatkan fyra berbunga....."ok..ape sahaja untuk kau.."pantas fyra bersuara..sambil tersenyum...."ermm..najib..nanti kita balik sama ya.." pinta fyra manja..."ok apa sahaja untuk kau...." najib mengulangi kata-kata fyra...mereka tertawa kecil....." fyra...nanti kau jumpe yana..kirim salam kat dia ehh...cakap..aku akan kalah kan rumah sukan korang...." najib dengan egonya bersuara sambil membuka ikatan tali kasut nya....."semua perserta di minta ketengah padang.....lelaki kelas 2....." cikgu aizat yang mengendalikan acara itu telah membuat pengumuman....."ingat tau..bg tau yana...!!" amaran najib mengingatkan fyra....

"yana..najib kate die nk kalah kan kau...." fyra menceritakan semua pada yana...."huh..ok..kita tengok sahaja..."ujar yana...." kau janji apa pada najib??" soal fyra..." tak ade ape la...dia saja cari pasal tu.." yana menjawab ringkas....tetapi fyra tahu ada sesuatu yang disembunyikan oleh yana.....fyra bernekad untuk memberi tahu isi hatinya pada najib...dan fyra menceritakan hal sebenar pada yana...."yana...aku suka najib..tapi aku tak tau nak cakap cam mana...dah lama aku suka pada dia..kau pun tahu kan...." luah fyra pada yana...."ya ...aku faham....."ringkas yana memberikan balasan..."fyra...aku tak berniat untuk lukakan hati kau..." hati yana berbisik...yana diselubungi rasa bersalah......

"yeay....."  semua penyokong rumah merah bersorak....fyra dan yana..mengalihkan pandangan ke tengah padang....  " hah...yeay...najib menang....uhuuuuu..."   fyra bersorak gembira... "fyra...kau sokong die ke...atau rumah sukan kita..."   yana mengerutkan dahi,....fyra....hanya tersengih........najib...dari jauh...mencuri-curi untuk memandang ke arah yana di bawah khemah,najib mengelamun seketika..."tahniah najib....kau menang...ni untuk kau...."sergahan fyra...membuatkan najib sedar dalam khayalannya....dia hanya tersenyum...

bersambung....

0 comments:

Post a Comment